LENCANA KERIS GANGSA
Skima LENCANA KEMAJUAN - KERIS GANGSA
Lencana ini diberi kepada Ahli Pengakap Kanak-Kanak, sebagai mengakui minat dan pengetahuan tentang Persetiaan Pengakap, Rukun Negara, amalan keagamaan, kesihatan dan keselamatan serta pengurusan diri dan keluarga.
Sebelum layak mendapat lencana ini, seseorang Pengakap kanak-Kanak itu mestilah mendapatkan lencana Keahlian dan Lencana Wajib dahulu.
(A) KESETIAAN
1.
Menyanyi Lagu Kebangsaan "Negara ku" dan
memahami
bagaimana menghormati lagu itu ketika
dimainkan.
3.
Mengetahui Lambang Pengakap Malaysia.
4.
Mengenal nama penuh kuasa Penganjur / Guru Besar,
Pemimpin dan Penolong pemimpin Pengakap kanak-Kanak kumpulannya.
5.
Mengetahui agama-agama di Malaysia serta
tempat-tempat ibadat di kawasan sekitar tempat tinggalnya.
(B) KESIHATAN DAN
KESELAMATAN
1. Mengetahui kepentingan kesihatan dan kebersihan diri.
2. Mengetahui / menyedari bahayanya menelan apa jua jenis pil
atau gula-gula yang diberi oleh orang yang tidak dikenali.
3. Mengetahui
bahaya bermain benda-benda tajam.
4. Mengetahui bahaya bermain sebarang alat yang
mengandungi bahan letupan seperti mercun, mercun buatan sendiri, meriam buluh dan bunga
api.
5. Mengetahui bagaimana mendapat bantuan pertolongan
jika berlaku kemalangan mendapatkan alamat dan nombor telefon Balai
Bomba dan Penyelamat, doktor dan Rumah Sakit, tempat kerja ibu bapa dan
keluarga rakan sebaya yang tinggal berhampiran.
6. Mengetahui peraturan berjalan dan menyeberang jalan raya, di tempat menunggu bas, melintas jalan di lampu isyarat, berjalan melalui terowong, jejantas dan lintasan lain-lain.
6. Mengetahui peraturan berjalan dan menyeberang jalan raya, di tempat menunggu bas, melintas jalan di lampu isyarat, berjalan melalui terowong, jejantas dan lintasan lain-lain.
(C) KECEKAPAN
1. Mengetahui Latihan Asas Kawad Kaki.
2. Mengetahui cara memanjat tali 9 tinggi tali tidak lebih dari 3 meter )
3. Mengetahui kedudukan tempat-tempat awwam di kawasan tempat tinggalnya dan dapat menunjukkan tempat-tempat itu kepada orang yang memerlukan bantuan seperti : perhentian bas, teksi, balai Bomba, Balai polis, Pejabat pos dan lain-lain.
4. Menunjukkan cara yang betul memakai dan menjaga pakaian seragam pengakapnya dan mengetahui peraturan memakai lencana dan lain-lain seperti lencana Keahlian, Lencana Malaysia, Lencana Wajib, Nombor kumpulan, nama Daerah dan Negeri.
5. Mengetahui segala isyarat Pengakap dan mengetahui arah tempat yang hendak dituju dengan menggunakan tanda Isyarat Sulit Pengakap seperti ' ikut arah ini', 'jangan ikut arah ini', 'di sini ada air', ' tunggu di sini', dan 'saya sudah pulang'.
6. Mengetahui cara mengikat Simpul Buku Sila, dan kegunaannya.
(D) PENYERTAAN
1. Menjadi ahli perpustakaan sekolah / perpustakaan awam tempatan; menunjukkan Pengakap Kanak-Kanak telah membaca sekrang-kurang TIGA (3) buah buku dan dapat menceritakan balik isi ceritanya kepada pemimpin Pengakapnya.
2. Membuat satu barang permainan rekaan sendiri dari bahan terbuang.
3. Menjalankan SATU daripada aktiviti berikut; mengambil bahagian dalam persembahan pentas di sekolah ATAU membuka akaun simpanan.
(E) PERKHIDMATAN
1. Membantu ibu bapa di rumah setiap hari dengan menyempurnakan tugasnya itu dengan memuaskan ( pengesahan dan perakuan ibu bapa dalam buku log).
2. Membantu guru / kakitangan sekolah dalam menjaga kebersihan dan keceriaan sekolah (pengesahan dan perakuan guru / kakitangan sekolah dalam buku log)
LENCANA KEGEMARAN
(Dapatkan dua daripada kategori ini)
1. Ahli
koleksi hobi
2. Ahli
kraftangan
3. Peladang
kecil
4. Pelukis
5. Pembaca
buku
6. Penghibur
.............................................................................................................................
BUKU LOG
LENCANA
KERIS GANGSA
MAKLUMAT DIRI :
2. Nombor Surat Beranak : …………………………………………………………………
3. Tarikh Lahir : …………………………………………………………………
4. Umur : …………………………………………………………………
5. Tempat Lahir : …………………………………………………………………
6. No.Telefon Rumah : …………………………………………………………………
7. Alamat Rumah : …………………………………………………………………
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
8. Penyakit ( Jika Ada ) : ………………………………………...……………………….
9. Alahan :
……………………..…………………………………………..
10. Kegemaran :
…………………………………………………………………
11. Cita – Cita : …………………………………………………………………
12. Moto :
…………………………………………………………………
No. Kumpulan :
…………………………………………………………………
No Pendafataran Kumpulan : …………………………………………………………………
Nama Sekolah :
…………………………………………………………………
No. Tel Sekolah : ....................................................................
No. Tel Sekolah : ....................................................................
MAKLUMAT KELUARGA :
2. No. Telefon : …………………………………………………………………
3. Pekerjaan Bapa : ……………...………………………………………….………
4. Nama Ibu :
…………………………………………………………………
5. No. Telefon :
…………………………………………………………………
6. Pekerjaan Ibu :
…………………………………………………………………
7. Bilangan Adik Beradik : ………………………...……………………………………….
BAHAGIAN A: ( KESETIAAN )
A1. Menyanyikan
Lagu Kebangsaan “ Negara Ku “ dan memahami bagaimana menghormati lagu itu
ketika dimainkan
ARAHAN 1 : Nyanyikan lagu ini dengan intonasi yang betul
NEGARAKU,
TANAH TUMPAHNYA DARAHKU
RAKYAT HIDUP BERSATU DAN
MAJU
RAHMAT BAHAGIA TUHAN
KURNIAKAN
RAJA KITA SELAMAT
BERTAKHTA
RAHMAT BAHAGIA
TUHAN KURNIAKAN
RAJA KITA SELAMAT
BERTAKHTA
1. Berdiri tegak semasa menyanyikan lagu Negaraku
2. Luruskan tangan di sisi
ARAHAN 1 : Lukiskan Bendera Malaysia Dan Bendera Negeri dalam kotak yang diberikan kemudian warnakan dengan betul.
Bendera merupakan lambang kepimpinan, simbol
penghormatan, martabat dan kewarganegaraan bagi sebuah negara. Jalur
Gemilang terdapat 14 jalur merah dan putih melintang yang sama lebar bermula
dengan jalur merah di sebelah atas dan berakhir dengan jalur putih di sebelah
bawah. Jalur-jalur ini menandakan keanggotaan 13 buah negeri dan sebuah Wilayah
Persekutuan.
Warna merah pada jalur membawa makna gagah berani
dan warna putih pula membawa makna suci murni. Warna kuning yang digunakan pada
bulan dan bintang adalah warna Diraja yang melambangkan Raja-Raja Melayu.
BENDERA
NEGERI SELANGOR
Lagu Negeri Selangor
Duli Yang Maha Mulia
Selamat di atas takhta
Allah lanjutkan usia Tuanku
Rakyat mohon restu
Bawah Duli Tuanku
Bahagia selama-lamanya
Aman dan sentosa
Duli Yang Maha Mulia
Bendera
Negeri Selangor telah direkabentuk semasa Sultan Selangor yang
keempat Sultan Abdul Samad (1859-1898). Empat
bahagian yang berwarna kuning dan merah itu bermaksud daging dan darah iaitu
unsur-unsur yang perlu untuk memberi jiwa dan tenaga kepada negeri ini. Kuning adalah melambangkan warna DiRaja. Bulan sabit dan bintang melambangkan agama Islam, agama rasmi negeri Selangor. Warna
putih malambangkan kesucian agama Islam.
ARAHAN
1 : Warnakan Lambang Pengakap Malaysia di bawah dengan warna
yang betul.
ARAHAN 2 : Berikan maksud pada lambang tersebut :
1. WARNA KUNING : Pengakap Kanak-Kanak
2. WARNA HIJAU : Pengakap
Muda
3. WARNA MERAH : Pengakap
Remaja
·
Taat kepada
Tuhan, Raja dan Negara,
·
Menolong
orang pada setiap masa,
·
Menurut
undang-undang Pengakap
5. DUA BINTANG PECAH 5 : Menandakan
undang-undang Pengakap yang sepuluh
6. TALI : melambangkan ‘ Perpaduan Rakyat Malaysia
dan Persaudaraan Pengakap Sedunia’
7. BINTANG PECAH 14 : melambangkan "Kesemua negeri dan Wilayah Persekutuan dalam
Malaysia"
8. PENGIKAT CABANG
: melambangkan "Persaudaraan Pengakap"
9. BULAN SABIT
: menandakan ‘ Agama Islam sebagai Agama rasmi
Negara ‘.
A4. Mengenal nama penuh Kuasa Penganjur / Guru Besar, Pemimpin dan Penolong Pemimpin Pengakap Kanak-Kanak Kumpulannya.
ARAHAN 1 : Berikan nama penuh individu di bawah dengan betul
1. Nama Kuasa Penganjur / Guru Besar :
NAMA
|
JAWATAN / COP
|
2. Nama Pemimpin Kumpulan :
NAMA
|
JAWATAN / COP
|
3. Nama Penolong Pemimpin :
BIL
|
NAMA
|
JAWATAN
|
1
|
||
2
|
||
3
|
||
4
|
||
5
|
||
6
|
||
7
|
||
8
|
A5. Mengetahui agama – agama di Malaysia serta
tempat-tempat ibadat di kawasan sekitar tempat tinggal anda.
ARAHAN : Lengkapkan Agama yang terdapat di Malaysia di bawah ini Dan
tampalkan gambar tempat ibadat dalam ruang yang disediakan.
1.NAMA AGAMA
ISLAM
|
GAMBAR
TEMPAT IBADAT
MASJID
|
2. NAMA AGAMA
|
GAMBAR
TEMPAT IBADAT
|
HINDU
|
3. NAMA AGAMA
|
GAMBAR
TEMPAT IBADAT
|
BUDDHA
|
4.NAMA AGAMA
|
GAMBAR
TEMPAT IBADAT
|
KRISTIAN
|
GEREJA
|
BAHAGIAN B : ( KESIHATAN &
KESELAMATAN )
B1. Mengetahui kepentingan kesihatan dan kebersihan diri.
ARAHAN 1 : Tuliskan 5 kepentingan menjaga kesihatan diri.
Apabila kita menjaga kesihatan kita dengan baik;
1. Kita dapat melakukan berbagai aktiviti yang kita suka.
2. Kita dapat belajar dengan selesa dan mudah menumpukan
perhatian sewaktu guru sedang mengajar atau memberikan penerangan.
3. Kesihatan yang baik juga berperanan menjadikan
seseorang itu lebih bahagia.
4. Kita dapat
melakukan kerja yang diberi dengan baik dan berkualiti.
5. Badan yang
sihat menjadikan otak yang cerdas.
ARAHAN 2 : Tuliskan 5 kepentingan menjaga kebersihan tubuh.
1.
Kita dapat menghindari penyakit.
2.
Dapat mengelakkan penyakit merebak kepada orang
lain
3.
Kita dapat menonjolkan imej atau perwatakan yang
menarik.
4.
Kita juga akan sentiasa dihormati dan disanjungi
tinggi.
5.
Rakyat yang bersih dan sihat dapat membina negara
yang bersih, sihat dan produktif.
ARAHAN 3 : Tuliskan 5 cara
menjaga kebersihan tubuh.
1. Pastikan kuku anda sentiasa kemas dan pendek.
2. Gosok seluruh badan dengan sabun semasa mandi, terutamanya
di celah-celah ketiak dan kelengkang.
3. Pastikan rambut lelaki sentiasa dipotong pendek. Bagi
perempuan yang berambut panjang, pastikan anda membuat tocang / mengikat dengan
kemas.
4. Selepas mandi,
lap badan sehingga kering dan cuci telinga dengan berhati-hati.
5. Jangan sesekali
berkongsi sikat dengan rakan atau adik-beradik kerana ini akan memudahkan
jangkitan misalnya kutu dan penyakit kulit.
B2. Mengetahui / menyedari bahayanya menelan apa jua jenis pil atau gula-gula yang diberi oleh orang yang tidak dikenali.
ARAHAN 1 : Tuliskan 5
larangan bagi mengelakkan diri daripada terdedah dalam bahaya menelan pil /
gula-gula yang diberi oleh orang yang tidak dikenali.
1. Jangan terima pelawaan orang yang
tidak dikenali untuk tunjuk arah. Jika didesak juga, lari dan jerit minta
tolong.
2. Jangan tumpang orang yang tidak
dikenali sama ada kereta, motor atau basikal.
3. Jangan terima duit, gula-gula
atau snek dari orang yang tidak dikenali, jiran, jaga sekolah atau teman
lelaki jika berseorangan sahaja dengan mereka.
4. Pengakap
digalakkan untuk bercakap atau bercerita apa yang berlaku sepanjang
peninggalan ibu bapa.
5. Pengakap
mesti menjauhi orang yang tidak dikenali.
B3. Mengetahui
bahaya bermain benda-benda tajam.
ARAHAN 1 : Tuliskan 5
cara mengelakkan diri daripada tercedera akibat bermain benda-benda tajam.
1. Dilarang
bermain dengan mata pisau kerana ia boleh mengakibatkan kecederaan kepada tubuh
badan jika tidak digunakan dengan berhati-hati atau menggunakan secara cuai.
2. Penggunaan pisau
haruslah dengan pengawasan orang dewasa.
3. Selepas
digunakan, pisau hendaklah dibersihkan dan disimpan di tempat yang selamat.
4. Kanak-kanak
perlu menggunakan benda tajam dengan berhati-hati.
5. Pisau yang
hendak digunakan haruslah tidak berkarat.
B4. Mengetahui bahaya bermain sebarang alat yang
mengandungi bahan
letupan seperti mercun, mercun buatan
sendiri, meriam buluh dan bunga api.
ARAHAN 1 : Tuliskan 3 contoh bahan letupan.
1. Mercun
2. Meriam Buluh
3. Bom
ARAHAN 2 : Tuliskan 5 cara mengelakkan diri daripada bahaya
bermain bahan letupan.
1.
Menyimpan
bahan letupan jauh daripada kanak-kanak.
2.
Elakkan
menyimpan bahan letupan berdekatan suhu yang tinggi.
3.
Jika bermain
bahan letupan seperti mercun, harus bermain dengan pengawasan orang dewasa.
4.
Menyimpan
bahan letupan mengikut langkah keselamatan yang ditetapkan.
5.
Jangan
membeli bahan letupan yang berbahaya.
ARAHAN 3 : Tuliskan 5 kesan bermain bahan letupan.
1. Boleh
menyebabkan kebakaran rumah.
2. Boleh
mendatangkan kecederaan pada tubuh badan.
3. Mencemarkan
alam sekitar.
4. Boleh
menrosakkan harta benda.
5. Boleh membawa kematian.
B5. Mengetahui bagaimana mendapat bantuan pertolongan
jika berlaku kemalangan,mendapatkan
alamat dan nombor
telefon Balai
Bomba dan Penyelamat, doktor dan Rumah
Sakit, tempat kerja ibu bapa dan
keluarga rakan sebaya
yang tinggal berhampiran.
ARAHAN 1 : Senaraikan talian pertolongan kecemasan.
IPD KUALA LANGAT
|
|
PEJABAT KESIHATAN DAERAH KUALA LANGAT
|
|
HOSPITAL BANTING DAERAH KUALA LANGAT
|
|
BALAI BOMBA DAN PENYELAMAT
DAERAH KUALA LANGAT
|
ARAHAN 2 : Tuliskan bagaimana mendapat bantuan pertolongan
1. Meminjam telefon bimbit kawan/jiran lalu melaporkan
kecemasan.
2. Mendapatkan bantuan daripada orang yang berdekatan untuk
melapor kejadian.
3. Meminta bantuan orang dewasa mengambil tindakan yang sewajarnya.
4. Kita boleh memberi pertolongan cemas jika kita tahu dan
mempunyai pengetahuan pertolongan cemas.
5. Meminta orang lain di tempat kejadian memberi pertolongan
cemas
ARAHAN 3 : Tuliskan maklumat penting yang perlu anda tahu jika beraku kecemasan.
1. NO. TELEFON TEMPAT KERJA IBU:
...................................
2. NO. TELEFON BIMBIT IBU: .............................................................
3. NO TELEFON TEMPAT KERJA AYAH:
...............................
4. NO. TELEFON BIMBIT AYAH:
.......................................................
5. NO. TELEFON JIRAN:
........................................................
6. NO TELEFON SAHABAT:
...................................................
7. NO TELEFON SEKOLAH:
...................................................
8. NO TELEFON ABANG:
.....................................................
9. NO TELEFON KAKAK:
......................................................
10 NO.
TELEFON KECEMASAN :…………………………………….
B6. Mengetahui peraturan berjalan dan menyeberang jalan raya, di tempat menunggu bas, melintas jalan di lampu isyarat, berjalan melalui terowong, jejantas dan lintasan lain-lain.
ARAHAN 1 : Tuliskan peraturan berjalan kaki menyeberang jalan raya, melintas jalan di lampu isyarat, berjalan melalui terowong, jejantas dan lintasan lain-lain.
1.
Berjalan dilorong pejalan kaki, jika ada.
2.
Jika tiada lorong untuk pejalan kaki, hendaklah
berjalan ditepi jalan dan menghadapi lalu lintas yang datang dari hadapan
(berjalan disebelah kanan jalan).
3.
Lihat kekanan, kekiri dan kekanan sebelum melintas
jalanraya dan pastikan tiada kenderaan lalu lalang disitu.
4.
Jangan bermain-main diatas jalanraya atau dilorong
pejalan kaki.
5.
Jalan melintas jalan secara sambil lewa, jalan
terus jangan menyerong.
ARAHAN 2 : Tuliskan peraturan berbasikal menyeberang jalan raya, melintas jalan di lampu isyarat, berjalan melalui terowong, jejantas dan lintasan lain-lain.
1. Tentukan
basikal anda dalam keadaan baik - khususnya brek, tayar, lampu dan "real
reflector" sebelum menunggangnya.
2.
Tunggang dengan cermat mengikut tepi jalan
disebelah kiri.
3.
Jangan bertolak, belok ke kanan atau kiri atau
berhenti tanpa menoleh kebelakang dahulu. Beri isyarat jelas apa yang kamu
hendak buat dan buat isyarat awal-awal lagi.
4.
Tunggang dalam satu baris diatas jalan raya yang
sibuk atau sempit.
5.
Ketika menunggang hendaklah sentiasa pegang
"Handle" dan kaki berada di atas pengayuh.
ARAHAN 3 : Tuliskan peraturan di tempat meunggu bas.
1.
Jangan sesekali naik atau turun semasa bas sedang
bergerak.
2.
Tunggu hingga bas betul-betul berhenti, sebelum
naik atau turun.
3.
Hendaklah berbaris untuk menaiki bas.
4.
Duduk atau berdiri diam-diam semasa didalam bas.
5.
Menunggu ditempat perhentian bas yang disediakan.
BAHAGIAN C : ( KECEKAPAN )
C1. Mengetahui Latihan Asas Kawad Kaki.
ARAHAN 1
: Lukiskan dan tulis asas kawad kaki.
SEDIA
SENANG DIRI
REHATKAN DIRI
PUSING KE KANAN
PUSING KE KIRI
HADAPAN LURUS
KE KANAN LURUS
PUSING KE BELAKANG
C2. Mengetahui cara memanjat tali (tidak lebih
dari 3 meter)
ARAHAN 1
: Tuliskan cara memanjat tali.
Memanjat tali memerlukan
kombinasi 2 anggota iaitu tangan dan kaki. Cara melakukan aktiviti ini adalah
dengan :-
1.
Pegang tali pada aras muka dan sepitkan tali
antara kedua-dua belah kaki.
2.
Gunakan kekuatan kedua-dua belah tangan untuk
memanjat dan kedua-dua belah kaki untuk bertahan.
3.
Semasa kaki bertahan, tangan hendaklah menjangkau
ke bahagian atas tali sekaligus menarik badan keatas.
4.
Seterusnya gunakan tangan untuk bertahan sementara
kaki dinaikan menurut tali.
5.
Langkah 2-3 diulang sehingga sampai atas.
C3. Mengetahui kedudukan tempat-tempat awam di kawasan tempat tinggalnya dan dapat menunjukkan tempat-tempat itu kepada orang yang memerlukan bantuan seperti : perhentian bas, teksi, balai Bomba, Balai polis, Pejabat pos dan lain-lain.
ARAHAN 1
: Senaraikan tempat-tempat awam di kawasan tempat
tinggal kamu.
Majlis Daerah Kuala Langat
|
|
PPD Kuala Langat
Banting, 42700 Banting,
Selangor
03-3181 8792
|
|
|
Stesen Bas Banting
Banting, 42700 Banting,
Selangor
|
|
Perpustakaan Awam Kuala Langat
Banting, 42700 Banting,
Selangor
|
Pasar Awam
Banting
Jalan Sentosa, Kawasan Perindustrian Banting, 42700
Banting, Selangor
|
Pejabat
Pos Banting
101, Jalan Bunga Pekan 2, Taman Seri, 42700 Banting,
Selangor
|
C4. Menunjukkan cara yang betul memakai dan menjaga pakaian seragam pengakapnya dan mengetahui peraturan memakai lencana dan lain-lain seperti lencana Keahlian, Lencana Malaysia, Lencana Wajib, Nombor kumpulan, nama Daerah dan Negeri.
ARAHAN 1
: Tuliskan cara kamu menjaga pakaian seragam pengakap
1………………………………………………………………………………….……………………..
2……………………………………………………………………………………………………….
3…………………………………………………………………………………………………………
4………………………………………………………………………………………………………….
5………………………………………………………………………………………………………..
6………………………………………………………………………………………………………..
ARAHAN 2 : Lukiskan / tampal gambar cara memakai lencana
pengakap yang betul.
C5. Mengetahui segala isyarat Pengakap dan mengetahui arah tempat yang hendak dituju dengan menggunakan tanda Isyarat Sulit Pengakap seperti ' ikut arah ini', 'jangan ikut arah ini', 'di sini ada air', ' tunggu di sini', dan 'saya sudah pulang'.
ARAHAN 2 : Tuliskan kegunaan isyarat sulit pengakap.
Isyarat sulit pengakap sangat berguna kepada
Pengakap, terutama apabila mengembara di dalam hutan dan mendaki
bukit. Ini bertujuan untuk mengelakkan tersesat dan membantu rakan lain
untuk mengikuti jejaknya. Isyarat ini diperbuat dari batu, ranting kayu,
rumput, atau dilorekkan di atas tanah dan sebagainya.
C6. Mengetahui cara mengikat Simpul Buku Sila, dan kegunaannya.
ARAHAN 1 : Lukiskan cara mengikat Simpul Buku Sila.
ARAHAN 2 : Tuliskan kegunaan Simpul Buku Sila.
Kegunaan Simpul Buku Sila
Ikatan buku sila digunakan untuk mengikat kain pembalut luka, menyambung tali yang sama besar saiznya dan untuk mematikan ikatan barang-barang. Kedua-dua punca atau hujung tali tersebut senang dibuka semula.
Ikatan buku sila digunakan untuk mengikat kain pembalut luka, menyambung tali yang sama besar saiznya dan untuk mematikan ikatan barang-barang. Kedua-dua punca atau hujung tali tersebut senang dibuka semula.
BAHAGIAN D : (PENYERTAAN )
D1.
Menjadi ahli perpustakaan sekolah / perpustakaan awam tempatan;
menunjukkan Pengakap Kanak-Kanak telah membaca sekrang-kurang TIGA (3) buah
buku dan dapat menceritakan balik isi ceritanya kepada pemimpin Pengakapnya.
ARAHAN 1 : Fotostat dan
tampal kad ahli perpustakaan sekolah / perpustakaan awam.
ARAHAN 2 : Fotostat dan
tampal Surat Pelantikan Perpustakawan Sekolah / Pelantikan Pengawas Pusat
Sumber Sekolah.
ARAHAN 3 : Baca
sekurang-kurangnya 3 buah buku dan ceritakan kepada Pemimpin dan ahli sekawan
kamu.
ARAHAN 4 : Tuliskan
secara ringkas tentang buku cerita yang telah anda baca.
Buku 1: (Tajuk)………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………….. ……………………
…………………………………………………………………………………………………………….. ……………………
Buku 2: (Tajuk)………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
Buku 3: (Tajuk)………………………………………………………………………………… ……………………
…………………………………………………………………………………………………………….. ……………………
…………………………………………………………………………………………………………….. ……………………
…………………………………………………………………………………………………………….. ……………………
D2.Membuat satu barang permainan rekaan sendiri dari bahan terbuang.
ARAHAN 1 : Lukiskan gambar barang permainan rekaan kamu dari bahan terbuang.
ARAHAN 2 : Tuliskan cara
kamu membuat barang permainan rekaan kamu dari bahan terbuang.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
D3.Menjalankan SATU daripada aktiviti berikut; mengambil bahagian dalam persembahan pentas di sekolah ATAU membuka akaun simpanan.
ARAHAN 1 : Tunjukkan
bukti / fotostat buku akaun simpanan kepada pemimpin kamu.
NAMA BANK:....................................................................................................
NO. AKAUN:......................................................................................................
ARAHAN 2 : Tulis dan terangkan cara-cara kamu membuka buku akaun simpanan kepada pemimpin kamu.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
ARAHAN 3 : Tuliskan cara-cara kamu menyimpan wang.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………
BAHAGIAN E : ( PERKHIDMATAN )
E1. Membantu ibu bapa di rumah setiap
hari dengan menyempurnakan tugasnya itu dengan memuaskan ( pengesahan dan
perakuan ibu bapa dalam buku log).
ARAHAN 1 : Tampal
gambar kamu membantu ibubapa di rumah.
ARAHAN 2 : Senaraikan
tugas yang kamu bantu ibubapa di rumah.
1.…………………………………………………………………………………………………………………………2…………………………………………………………………………………………………………………………3……………………………………………………………………………………………………………………….
4…………………………………………………………………………………………………………………………5…………………………………………………………………………………………………………………………6………………………………………………………………………………………………………………………
ARAHAN 3 : Dapatkan pengesahan daripada ibubapa kamu bahawa kamu telah membuat kerja dengan memuaskan membantu ibubapa di rumah.
Dengan ini disahkan bahawa ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
E2. Membantu guru / kakitangan sekolah dalam menjaga kebersihan dan keceriaan sekolah (pengesahan dan perakuan guru / kakitangan sekolah dalam buku log)
ARAHAN 1 : Tampal
gambar kamu membantu guru / kakitangan sekolah menjaga kebersihan dan keceriaan
sekolah.
ARAHAN 2 : Senaraikan
tugas kamu bantu guru / kakitangan sekolah menjaga kebersihan dan
keceriaan sekolah.
1.…………………………………………………………………………………………………………………………2…………………………………………………………………………………………………………………………3……………………………………………………………………………………………………………………….
4…………………………………………………………………………………………………………………………5…………………………………………………………………………………………………………………………6………………………………………………………………………………………………………………………
ARAHAN 3 : Dapatkan
pengesahan daripada guru / kakitangan sekolah yang kamu telah membantu menjaga
kebersihan dan keceriaan sekolah.
Dengan ini disahkan bahawa ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………
Mohon kongsi maklumat tuan demi kemajuan
Persekutuan Pengakap Malaysia. Terima kasih tuan.
.....................................................................TAMAT.....................................................................